lördag 13 april 2019

April

Nu har värmen och ljuset återvänt till Lappland på allvar. I början på månaden var vi en hel del borta vid fäboden för att ta ner träd som lutade mot byggnaderna och hugga upp dem till ved. En stor gran lutade så pass mot en av byggnaderna och så jag ansåg det säkrast att klättra upp i granen och fästa ett rep så att ingenting riskerades. En hel del verktyg och utrustning behövde vi och då vi skidade dit så fick jag bära en tung ryggsäck med bland annat rep och yxor. Min vän fick dra en pulka med motorsågen och bensin.


En hel del slöjdande har det blivit om kvällarna då vi tog ner en hel del björk varav en del hade intressanta viriler av en viril blev det en kåsa,


Vi har blivit med lamm, två stycken små svarta klossar och fler är på väg, vilken dag som helst. Killingar borde det även bli men de kommer nog ett par veckor senare kanske i maj


Det har varit väldigt mycket aktivitet på bävrarna, många ställen visar på färska spår. Områdets storälv håller de även på att dämma upp.


Jag har varit ute på många skogsturer med getterna, de tycker om barmark finner så mycket nytt att äta kvistar, lavar, ris av både ling, ljung och blåbär.


Jag har börjat experimentera med att göra mjöl av innerbarken på tall. Jag har skurit av ytterbarken med bandkniv och sedan skalat av innerbarken i remsor som jag sedan lagt i blöt för att sedan rosta i ugnen. De torra och rostade barkremsorna bryter jag sedan till barkflingor som jag sedan maler till mjöl. Jag har blandat upp mot hälften barkmjöl och hälften vanligt när jag gjort pannkakor. Smakar bra något beskt men konsistensen blir lite träig känns som om man blandat sågspån i smeten. Tror det kan bli roligare att äta om man tar något mindre barkmjöl. En del rekommenderar att man inte har mer än 15 procent barkmjöl när man bakar bröd.



Tyvärr så har det även hänt tråkiga saker, det verkar som om bina har dött. Jag hör inget ljud från kupan och inga bin har tittat fram trots att det har varit väldigt soligt och varmt de senaste dagarna. Jag är ganska säker på att jag redan tidigare förra året hörde surr och vid den här tiden hade de första börjat krypa ut. Känns som en tung motgång men får försöka fokusera på allt det som går bra istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar