söndag 2 september 2018

2018; Vårvinter och sommar

Snön låg djup när jag sågade upp plank i vintras så jag fick skotta undan bra med snö så att jag kunde strölägga och stapla upp planken. Det är virket till verkstaden som jag nu sågade upp, solen börjar lysa starkt och snart smälter snön och förhoppningen var att virket skulle torka så pass att bygget kunde påbörjas i sommar.

Borta vid fäboden började jag att hugga ner björk, getterna fick komma ut så att de kunde tugga i sig kvistar, bark och skott från de fallna björkarna.

Det har varit mycket lodjur runt boden och de har fällt många renar hunden Sisu kom vid ett flertal tillfällen ut från skogen släpandes på bitar av lodjurens byten.
Bina överlevde vintern men de ansattes hårt av en näbbmus som huserade under kupan och som smet in genom flustret och snodde åt sig ett bi då och då vid slutet av vintern fann jag en stor hög av birens som näbbmusen hade efterlämnat.
Då det innebar en del besvär med att ha getterna på fäboden så påbörjade jag bygget av ett provisoriskt gethus på gården. Ett större och bättre gethus i timmer planerar jag att bygga nästa år.
Jag isolerade gästhuset och spikade på lockpanel av virke som jag sågade föra året.
På försommaren rev jag ett gammalt garage och började med verkstadens grund, syllbjälkarna kom från senvuxen fura från myrskogen men i övrigt bestod virket av frodvuxen gran.
När grunden väl var lagd fick jag upp stommen och taket men jag hann aldrig såga upp plank för väggarna i vårvintras så väggarna får vänta.




Efter att verkstadsstommen kommit upp så passade vi på att måla gästhuset med trälasyr.

Getterna tyckte den lilla vedboden var ett hus åt dem så de kastade ut all ved för att bättre få plats.
Försommaren gick fort undan och tiden för slåttern var inne. Sommaren var ovanligt varm och torr så alla hjortron torkade bort men tack vare det fick jag mer tid åt höet. Jag fick in mycket mer hö än vad jag hade vräknat med och alla uthus färdigbyggda eller ej fylldes med hö. Verkstaden som inte hann få några väggar fylldes med hö samt såghuset, gamla verkstaden, fäbodens byggnader samt ett stall hos grannarna.


Kaniner fick vi många under sommaren och ungkaninerna fick provisoriskt flytta till gethuset.
Antalet djur ökade på gården när jag fick tag på fem får. Gethuset fick nu bli fårhus och getterna fick flytta en halv kilomet bort till en annan ladgård som jag fick lov att använda efter smärre reparationer blev det ett fiunt nytt hem åt getterna.
Tre var fåren behövde klippas innan vintern, det var ingen av oss på gården siom förr hade klippt får men vi lyckades bli kvitt en del ull som vi nu på kvällarna har provat att karda, spinna och filta med.
Byggde till det nya gethuset ytterligare, byggde en liten utegård om elstängslet skulle krångla i vinter så har dom en liten inhängnad mellan de två ladgårdarna.
Trots att näbbmusen hade decimerat bina under vintern så lyckades de iallafall samla ihop tio kg honung som vi slungade i en uppvärmd bastu.

Nu hade djurantalet ökat till 5 getter, 5 får och 9 kaniner, men det var inte slutet på tillökningen. I mitten av Augusti bestämde sig en liten ponny för att ansluta sig till gården och vi välkomnade med öppna armar då vi har hö i överskott.
Med ponnyn medföljde även en liten vagn och timmerdoningar så nu kan vi transportera lite hö och ved med ponnyn och det kan behövas då en stor del av höet befinner sig på fäboden ca 5 km från gården.
Nu blir nätterna kallare och mörkare, sommaren går mot sitt slut.

6 kommentarer:

  1. Jättefina foton. Nu när du inte längre skriver på alternativs forum så ser jag fram emot fler uppdateringar här. Skriv även ifall du börjar en tråd på ett annat fora än alternativs.
    Väldigt inspirerande blogg detta.

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppskattar bloggen. Ska uppdatera snart igen och skriva mer om ponnyn, vi drar hem timmer just nu, hon är otroligt stark.

    SvaraRadera
  3. Tja Tomas, Härligt att läsa igen, läser gärna dina verk här. Just om ponnyn höll vi på att snacka om på Alternativ precis innan du hann avsluta kontot där, ser fram emot att läsa. Inspirerande detaljer på bilderna.//Ara

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Har du letat efter något som liknar Alternativs forum eller tänker du vidareutveckla bloggen lite? Är det några workaway-volontärer på vinterhalvåret eller kommer de först då isen smälter? Har du kontakt med andra som driver med självförsörjning kring Åsele? Kanske snart dags för ett inlägg på bloggen där du besvarar frågor från oss trogna läsare :)

    Jag gillar skarpt att du verkar satsar på timrandet, det ser så tidlöst och rustikt ut.

    SvaraRadera
  5. Skriver endast här nu men har svårt att finna tid och indpiration att skriva. Det är lite svårare på vintern också då jag måste hushålla med el.
    Jag brukar inte ta emot volontärer endast vänner som jag känner sedan innan. Man bor ju lite trängre på vintern och då blir det besvärligare och jobbigare att få hit folk som det inte fungerar med.

    Nej jag har dålig kontakt med folk i Åsele som gör något liknande, tror inte det finns så många.

    Timring är billigaste sätter för mig att få upp byggnader. Behöver inte såga så mycket plank heller.

    Ja jag ska nog skriva ett nytt inlägg snart har ju hänt en del ändå.

    SvaraRadera
  6. Hej Tomas!
    Är själv påväg mot att skapa ett liknande liv. Vill gärna komma i kontakt med dig pm.

    Går bra att pm mig på anneliedahl@gmail.com alt. 0736473207
    Hälsningar
    Annelie

    SvaraRadera