söndag 28 oktober 2018

Höst

Det har varit väldigt mycket gnagare detta år, vi har dom i huset och de har ätit mycket i odlingarna speciellt rödbetorna var hårt ansatta. Sorkar har även grävt upp många jordhögar på lägdorna vilket inte är så bra när man slår med lien. Då jag har slagit gräs till kaninerna har jag fått slipa lian ofta. Rödbetorna var vi tvungna att skörda tidigare än vad vi brukar. Övriga grödor har klarat sig bra trots gnagare och trots sommarens torka.


En hel del timmer har släpats ut ur skogen, sågtimmer och stockar till gethuset som ska timras. Ponnyn är till stor hjälp, hon klarar att släpa stockar på uypp mot 4-5 meter om det inte är alldeles för brant. På myr och sankmark klarar hon inte att dra så där får jag släpa stockarna själv. Jag har byggt enkla skaklar av två slanor med en bräda fastskruvad i änden och det fungerar bra, de är inte metallskodda så på grus slits de ner fort men mestadels används de i skogsmark.


Två slaktfår har vi fått i år så vi har gott om rökt och insaltat kött. Skinnen garvades och blev till fina fällar.


Mörkret och kylan har nu de senaste veckorna gjort sin entre, men än så länge har vi knappt haft någon snö. Djuren äter gott om hö och varje dag får jag bära vatten till dom från sjön eller kallkällan, djurskötseln kräver en hel del av de korta dagarna som bara blir kortare. Fåren och hästen bor ju på gården men getterna håller till en kilometer från gården så det blir ju en del extra arbete att traska dit varje dag, men jag har påbörjat bygget av ett nytt gethus så nästa år blir det enklare.

1 kommentar:

  1. Tja Tomas, Det är bara härligt förutom gnagare huliganer, jag är faktiskt äcklad av dem där jäv#arna men tyvärr är dem en del av naturen.
    Hur som helst tänkte jag klistra en kommentar om dig på alternativ, alltså blir du omnämnd fortfarande även på trådar som du inte har nåt att göra. Jag personligen tycker och vill be dig att ta en funderare att komma tillbaka. Det är så tomt där utan en profil som du, du var en utav dem få riktiga typer som forumet egentligen står för. "Det fanns förut en medlem "Kulkuri" här på forumet som skaffade sig en liten gård långt norrut och som jag förstått det lever han enkelt och i huvudsak på sitt eget arbete med små medel men jag tror få skulle orka eller vilja byta plats med honom trots att jag uppfattat hans liv och gård som billiga." (Det är torpjens skrivet igår han menar inte att ditt liv är billigt utan du är en duktig minimalist som kan ta ut mycket från små medel.) https://www.alternativ.nu/index.php?topic=192457.msg1797033;topicseen#new

    SvaraRadera